تبلیغات
گیتار کلاسیک و پاپ - آموزش مقدماتی گیتار سبک فلامنکو

آموزش مقدماتی گیتار سبک فلامنکو

چهارشنبه 7 بهمن 1388 04:54 ب.ظ

نویسنده : guitar
برای آموزش مقدماتی سبک فلامنکو به ادامه ی مطلب بروید

آموزش مقدماتی نوازندگی گیتار ( سبک فلامنکو)

( قسمت اول )

 

با توجه به درخواست پرشمار بازدید کنندگان سایت مبنی بر آموزش مقدماتی گیتار فلامنکو ، از این هفته در بخش آموزش ،  آموزش مقدماتی گیتار فلامنکو شروع خواهد شد

 

نکات قابل توجه :

1- درس های در نظر گرفته شده برای آموزش :

شیوه نواختن صحیح دستگاه های فلامنکو بر پایه کمپاس و اصول نوازندگی گیتار فلامنکو در دستگاه های سولئا (solea) ، تانگو ( Tango) ، رومبا ( Rumba ) ، سگریاس ( segerias) ، آلگریاس ( Alegrias ) ، گوآخیراس ( guajiras) و بولریاس ( Bulerias ) می باشد که در حدود 20 جلسه ادامه خواهد داشت

 

2- کتاب های مورد نظر : 

این دروس از روی کتاب های آموزش گیتار خوان مارتین و کتاب  42 قطعه خوان مارتین تهیه و تنظیم شده است که به علاقه مندان به یادگیری گیتار فلامنکو توصیه می کنیم این کتاب ها را تهیه کنند

این کتب در اکثر کتاب فروشی معتبر در ایران موجود می باشد  ( آموزش گیتار خوان مارتین ) و ( 42 قطعه از خوان مارتین ) ، هر دو کتاب ترجمه و تالیف فرزاد امیرانی

علاقه مندان به یادگیری نوازندگی در سبک فلامنکو با پیگیری  ، تمرین و  دقت در این مطالب  می توانند به سطح مطلوبی از نوازندگی برسند

 

آموزش مقدماتی نوازندگی گیتار در سبک فلامنکو
( قسمت اول . سولئارس )
آموزش گیتار خوان مارتین درس اول

 

نکات قسمت اول :

1 – کمپاس سولئا : ( مدرن و سنتی )

2 – سولئا 1 ( خوان مارتین ) بدون کمپاس

3 – فالستا اول ( سولئا 1 ) ( خوان مارتین ) ( همراه با کمپاس )

4- یامادا و کمپاس اول ( سولئا 1 ) ( خوان مارتین ) ( همراه با کمپاس )

 

کمپاس در  سولئا :   »» دانلود :  کمپاس سولئارس ( صوتی )
 

به طور كلی كمپاس ها در غالب دو فرم اجرا می شود

1 – سنتی : فرم اصلی كمپاس می باشد ، كه ضرب های قوی در آن روی ضرب های 3 ، 6 ، 8 ، 10 و 12 می باشد

               ›            ›         ›          ›            ›
1 . 2 . 3 . 4 . 5 .6 . 7 . 8 . 9 . 10 . 11 . 12

 

2 – مدرن : تفاوت كمپاس مدرن با سنتی در ضرب 6 می باشد . به اینگونه كه ضرب ششم قوی زده نشده و به جای آن ضرب هفتم را قوی می زنیم . پس ضرب های قوی در كمپاس مدرن در ضرب 3 ، 7 ، 8 ، 10 و 12 شنیده خواهد شد

 

               ›                  ›   ›          ›            ›
1 . 2 . . 4 . 5 .6 . 7 . 8 . 9 . 10 . 11 . 12

 

شمارش كمپاس در تئوری و نوشتار ، از ضرب یك شروع می شود ، در صورتی كه هنگام همراهی ضرب 12 ضرب مبدا قرار می گیرد

 

      ›        ›                 ›    ›        › 
12 .1 . 2 . 3 . 4 . 5 .6 . 7 . 8 . 9 . 10 . 11

 

 

علامت آكسان ( نشان دهنده تاكید ) ( منظور از تاكید ضرب قوی می باشد )    

 

»» دانلود : سولئا 1 ( خوان مارتین ، بدون کمپاس )
 

یا مادا و كمپاس اول : ( همراه با کمپاس )          »» دانلود ( تصویری )
 

 

تكنیك های لازم برای اجرا :

1- ضربه زدن با انگشت ( i) یا ( a و m ) :

نكته مهم درضربه زدن ( I ) یا ( a و m )  ، نواختن نه محكم ضربه زدن مهمترین نكته در ضربه شلاقی ( i  ) می باشد

در این حركت انگشت ( i ) به صورت شلاقی به سمت سیم ها پرتاب می شود . باید دقت كنید در این حركت ، برای قدرت بیشتر در ضربه زدن از گیر دادن انگشت به كف دست استفاده نكنید .

سعی كنید به طور كلی از مفصل انگشت برای قدرت ضربه استفاده كنید . اینگونه تمرین كردن باعث ورزیده شدن انگشتان برای اجرای تكنیك های آینده می گردد .

به طور مثال برای اجرای تكنیك راسگوادو پیوسته احتیاج به قدرت مناسب در مفاصل انگشتان خواهید داشت و با گیر دادن انگشت به كف دست قادر به انجام صحیح آن نخواهید بود ( این تكنیك در زمان مورد نظر توضیح داده خواهد شد )

 

2 – راسگوادو ( تكنیكی حیاتی در نواختن قطعات و انتقال درست حس موسیقی فلامنكو به شنونده ) 
 

حركت متوالی انگشتان ( ، a ، m ، i )  راسگوادو نام دارد . دقت كنید كه این حركات بر پایه توضیحاتی كه در بالا ذكر شد باید انجام شود . به خصوص نكته مهم گیر ندادن به كف دست

توجه داشته باشید در اجرای این تكنیك تمامی انگشتان همزمان نباید به سیم ضربه بزند و تفكیك بودن ضربات حائز اهمیت است 
 

چگونه تفكیك شده ضربه بزنیم ؟ 
 

مترونم ، ضرب پا و شمارش با ثانیه های ساعت . به اینگونه كه با هر ضرب یكی از انگشتان را بدون حركت مچ دست به سمت سیم پرتاب می كنیم

در انتهای یامادا با حركت انگشت p بر روی سیم ها دو آكورد به صورت متناوب صدا در می آید . نكته مهم در اجرا این آكورد ها باید دقت شود كه فقط نت های خواسته شده به صدا درآید

مثلا در آكورد می ماژور چهار سیم زیر گیتار را به صدا در می آوریم  و دو سیم بالا به صدا در نمی آید

 

فالستا اول :    »» دانلود  ( همراه با کمپاس )

نكات مهم در نواختن فالستا اول :

1 -  رعایت دقیق تكنیك p  :

در این تكنیك كه با انگشت شصت نواخته می شود ، مچ دست راست  كمی به سمت بیرون متمایل می شود و شصت به سمت داخل متمایل می گردد

نكته :

ضربه ای كه با انگشت شصت به سیم وارد می شود با ید به شكلی نواخته  شود كه صدای ایجاد شده را گوشت دست به  پشتوانه ناخن دست ایجاد كند

ضربه p  تركیبی از فشار وارد شده با گوشت شصت و در نهایت اصابت ناخن به سیم می باشد
 

تفاوت ضربه p در كلاسیك و فلامنكو : 
 

در فلامنكو صدایی كه تولید می شود توسط گوشت انگشت شصت است نه ناخن آن اما در گیتار كلاسیك صدای ایجاد شده توسط شصت ، با ناخن می باشد 
 

2 – آرپژ ( p . i) : 

دراین نوع آرپژ انگشت شصت همانند تكنیك p عمل میكند و انگشت I به طرف داخل مایل می شود و با قسمت كناری انگشت ضربه زده می شود

 



آموزش مقدماتی نوازندگی گیتار ( سبک فلامنکو)

( قسمت دوم )

 

 

مطالب قسمت دوم : ( آموزش گیتار خوان مارتین ) ( سولئارس )        

 

1 – تاكید ها را چگونه متوجه شویم ؟

2 – هنگامی كه كمپاس از سر ضرب شروع نمی شود چگونه با شمارش شروع آن را پیدا كنیم ؟

3- فالستا دوم . درس اول خوان مارتین   ( سولئارس ) (تصویری)

4 – نواختن کامل قطعه همراه با کمپاس ( سولئارس ) (تصویری)

5- فالستا سوم . درس اول خوان مارتین   ( سولئارس ) (تصویری)

6- یامادا آخر . درس اول خوان مارتین    ( سولئارس ) (تصویری)

 

  با مطاله و آگاهی نسبت به قسمت اول ، قسمت دوم را مطالعه نمایید

 

1 – تاكید ها را چگونه متوجه شویم ؟

در هر كمپاسی كه می شنوید صدای ضرب های قوی و تاكید ها ، همانگونه كه از تعریفش بر می آید از صداهای دیگر بلند تر شنیده می شود . این صدای بلند امكان دارد توسط كاخن ، پالماس و یا هر دو ی آنها ، به گوش برسد


2 – هنگامی كه كمپاس از سر ضرب شروع نمی شود چگونه با شمارش شروع آن را پیدا كنیم ؟

حال امكان دارد در یك زمان كمپاسی در حال پخش و ما بخواهیم با شمارش ضرب آن را پیدا كنیم ؟ در این حالت را حل مناسب را توضیح می دهیم

برای سهولت كار در شناخت شمارش كمپاس كافیست كه شمارس كمپاس را به دو بخش تقسیم كنیم

در شش ضرب اول كمپاس صدای تاكید ها با فاصله زمانی بیشتری شنیده می شود ( هر سه ضرب ) و در شش ضرب دوم فاصله زمانی تاكید ها كمتر میباشد ( هر دو ضرب یا تك ضرب )

پس در نتیجه بهترین راه برای پیدا كردن ضرب كمپاس قسمت دوم ( شش ضرب دوم ) می باشد

در كمپاس سنتی در بخش دوم صدای تاكید ها یك ضرب در میان شنیده می شود یعنی ضرب های 6 ، 8 ، 10

 در كمپاس مدرن در بخش دوم تاكید ها در ضرب 7 و 8 پشت سر هم و ضرب 10 با یك ضرب فاصله تاكید می شود

با این روش شمارش به سادگی  و به دور از هرگونه پیچیدگی می توانید سر ضرب كمپاس را پیدا كرده و نواختن خود را با آن تطبیق دهید .

 

3- فالستا دوم . درس اول خوان مارتین   ( سولئارس ) (تصویری)     »» دانلود

 

نكات مهم در اجرا :


شیوم نواختن آرپژ صحیح در فلامنكو :

مهمترین نكته در نواختن آرپژ : مچ دست نباید به بیرون متمایل شود

برای حرکت صحیح مچ دست ، پشت دست باید موازی با صفحه گیتار باشد و انگشتان دست راست نسبت به سیم های گیتار حدودا عمود باشند


شیوه حركت انگشتان در نواختن آرپژ :
 

P :  در هنگام آرپژ زدن در فلامنكو انگشت شصت كاملا با پهلو به سیم ضربه میزند توجه داشته باشید ضربه وارد شده به سیم توسط گوشت انگشت شصت می باشد و ناخن از آن پشتیبانی می كند

 

5- فالستا سوم . درس اول خوان مارتین   ( سولئارس ) (تصویری)   »» دانلود 
 

نكات مهم : 

I ، m ، a ) :

درست سوهان زدن ناخن ها 

ناخن های دست باید به صورت كاملا گرد و مسطح ، بدون هر گونه برامدگی سوهان زده شود . دقت كنید كه تمامی سطوح بر روی ناخن حتا كناره های آن به صورت گرد سوهان خورده باشد .

چگونه متوجه بلند بودن ناخن شویم ؟

گیركردن ناخن ها در بین سیم ها یكی از نكاتی است كه می توان با استناد به آن به بلندی ناخن ها پی برد . البته این مورد در حالتی درست است كه شما موارد گذشته یعنی استیل دست ، سوهان زدن ناخن و با وسط انگشت به سیم ضربه زدن را رعایت كرده باشید

درست ضربه زدن با انگشتان

ضربه های وارد شده با انگشتان به سیم ها در هنگام آرپژ ، باید با وسط انگشتان نواخته شود . ضربه زدن با كناره ها و یا به صورت كج به سیم ها ، از سرعت و كیفیت كار می كاهد

 

                یامادا آخر ( زاویه روبرو )  »» دانلود                         یامادا آخر ( زاویه مخالف ) »» دانلود


                                        قطعه کامل سولئارس ، همراه با کمپاس »» دانلود

 

 

گفتاری از امین روحانی ( ساختار هارمونیک سولئارس )

مُد اصلی سولئا ، مد فریژیَن(Phrygian) است كه در تتنالیته می(می فریژین) و گاهی لا (لا فریژین) ، بسته به محل كاپو(Capo) ، استفاده می شود . گیتاریستی كه یك خواننده را همراهی می كند ، برای اینكه بتواند در كلیه تنالیته های مورد استفاده خواننده بنوازد ، از وسیله ای به نام كاپو یا سِخیّا (Cejilla) استفاده می كند.

توالی آكورد سنتی فلامنكو در سولئارس ( و بسیاری دیگر از پالوها ) « كادِنس اَنْدَلُسی » نام داشته ، به صورت زیر است :

 


                                                                                          
  ««««        «««««            «««««
                می ماژور ، مینور                فا ماژور                      سل ماژور           لا

 

این توالی آكورد ، بارها و بارها در اجرای یك آواز سولئارس شنیده می شود . البته امروزه نوازندگان مدرن پوزیشن های جدیدی را برای آكوردها و توالی آنها ابداع می كنند كه حس و حالی دور از فضای سنتی دارد ، ولی ساختار بنیادینش همان كادنس اندلسی ست .


آموزش مقدماتی نوازندگی گیتار ( سبک فلامنکو)

( قسمت سوم )

 

 درس دوم ، كتاب آموزش گیتار خوان مارتین ، سولئا دوم ( پیشرفته )

 

دانلود كمپاس


سولئا 2

»» دانلود : ( سولئا دوم ، اجرای كامل قطعه به همراه كمپاس )


توضیح اولیه :

فرق این سولئا با سولئا (اول)  اضافه شدن تكنیك های جدید در فالستا ها ( لگاتو) و تغیر در نواختن یامادا ها با حفظ چهارچوب (سولئا اول ) می باشد

 

یامادا :       »» دانلود : یامادا ( سولئا دوم ) ( شروع قطعه )


استفاده از تكنیك لگاتو و رعایت اصول این تكنیك :

1-  لگاتو :

 كشیده شدن صدای یك نت بر روی نت بعدی

این تكنیك در شروع فالستا اول به كار برده می شود . در انجام دادن این تكینیك باید به موارد زیر توجه داشته باشید

در هنگام كوبش و كشش در اجرای این تكنیك نباید دچار هیجان و سرعت  شد . توجه داشته باشید كه اجرای سریع این تكنیك آن هم برای دفعات آغازین  باعث خستگی مفرط در انگشتان دست می شود

قدرت تمام انگشتان اجرا كننده این تكنیك بر روی دسته گیتار باید در هنگام كوبش و كشش باید با هم برابر باشد تا صدای مورد نظر از گیتار شنیده شود

 

 فالستا اول :  »» دانلود ( فالستا اول )


استفاده از تكنیك p به همراه لگاتو :

2- رعایت دقیق تكنیك p  :

در این تكنیك كه با انگشت شصت نواخته می شود ، مچ دست راست  كمی به سمت بیرون متمایل می شود و شصت به سمت داخل متمایل می گردد

نكته :

ضربه ای كه با انگشت شصت به سیم وارد می شود با ید به شكلی نواخته  شود كه صدای ایجاد شده را گوشت دست به  پشتوانه ناخن دست ایجاد كند

ضربه p  تركیبی از فشار وارد شده با گوشت شصت و در نهایت اصابت ناخن به سیم می باشد

 


»» 
 دانلود
 : فالستا دوم

»» دانلود : فالستا سوم ( از كنار )                              »» دانلود : فالستا سوم ( از روبرو )

 

فالستا سوم : استفاده از تكنیك p و i

دراین نوع آرپژ انگشت شصت همانند تكنیك p عمل میكند و انگشت I به طرف داخل مایل می شود و با قسمت كناری انگشت ضربه زده می شود


»» سولئا دوم ( اجرای كمپاس )  »» دانلود

 

استفاده از راسگوادو 6 تایی


در سوئا اول راسگوادو به صورت چهار تایی اجرا شد ( e.a.m.i )  . در سولئا دوم به صورت شش تایی (e.a.m.i.i.i) اجرا می شود .

اجرای این راسگوادو در این دستگاه بسیار تفكیك شده می باشد و ضربات شما باید بدون كمك گرفتن از كف دست، به صورت شلاقی به سمت سیم ها پرتاپ شود


»» سولئا دوم ( اجرای كمپاس آخر )
 »» دانلود




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -